Het succes van online uitgever Vastgoedjournaal

Van 0 naar duizenden abonnees en uitgegroeid tot de nummer-1-uitgever van de vastgoedsector.

Vastgoedjournaal is sinds de oprichting in 2009 uitgegroeid tot hét medium van de vastgoedsector. Met 125.000 bezoekers per maand en ruim 30.000 nieuwsbriefabonnees is Vastgoedjournaal niet weg te denken voor iedereen die in de vastgoedsector actief is. Behalve voor dagelijks nieuws en achtergronden, kunnen bezoekers van Vastgoedjournaal er terecht voor aanvullende diensten als het Beleggersregister, Bedrijvenregister, transactiedatabase en een vacaturebank, die naadloos binnen de website geïntegreerd zijn.

De uitdaging

Mede door de beperkingen van bestaande open-source oplossingen besloot Vastgoedjournaal.nl een nieuwe digitale weg in te slaan. Het toenmalige Wordpress-platform was niet stabiel genoeg om de toenemende bezoekersstroom te verwerken en werd naarmate de organisatie groeide te ingewikkeld qua beheer om de ambities waar te maken. "We wilden een website waar verschillende soorten content gepubliceerd kunnen worden, waar bezoekers tot relaties geconverteerd worden, gemakkelijk een abonnement kunnen afsluiten en vervolgens toegang kunnen krijgen tot exclusieve delen van de website. Anonieme en nieuwe bezoekers en zoekmachines als Google moeten zich tegelijk ook nog steeds welkom voelen", legt John Kerkhoven, oprichter en uitgever van Vastgoedjournaal.nl uit.

De oplossing

In goede samenwerking met Vastgoedjournaal hebben we veel aandacht besteed aan het indelen en aanpassen van de website naar een geheel eigen look. De website is gebaseerd op WebConcern Cloud en biedt Vastgoedjournaal één geïntegreerde oplossing. "Om de grootste website in de professionele vastgoedsector te worden, is het opbouwen van een groot bereik onder de doelgroep belangrijk. Via een gratis nieuwsbrief wordt dagelijks het nieuws uit de sector per e-mail verspreid. Daarnaast wordt op goed getimede momenten push notificaties verzonden naar website bezoekers, bijvoorbeeld bij breaking news", aldus Kerkhoven. Het zorgt er voor dat Vastgoedjournaal een directe band met haar doelgroep opbouwt en voor het verkeer niet afhankelijk is van betaalde externe online marketing.

Zodra bezoekers gegevens achter laten, wordt er voor het een relatieprofiel opgebouwd. Een relatieprofiel kan worden gekoppeld aan een gebruikersaccount, zodat gebruikers met één login laagdrempelig bestellingen kunnen doen en toegang kunnen krijgen tot verschillende exclusieve secties. Denk aan diensten zoals nieuwsartikelen, het nieuwsarchief, het kunnen uitnodigen van collega’s of maatwerkproducten zoals Beleggersregister, Bedrijvenregister en vacaturebank. Aan relatieprofielen kunnen vervolgens handmatig of automatisch facturen en offertes gestuurd worden. Het team van Vastgoedjournaal.nl heeft vanuit een dashboard altijd realtime inzage in omzetcijfers en abonnee-aantallen.

Daarnaast wordt ook het advertentiemodel benut. Vastgoedjournaal.nl biedt organisaties de mogelijkheid om met een banner onder de aandacht van de vastgoedsector te komen. Binnen de website bevinden zich een aantal marketing zones, waar bannercampagnes kunnen worden ingepland. De statistieken zijn als onderdeel van de uitgebreide rapportages van het platform inzichtelijk in Analytics, zodat behalve uitgebreide rapportages over het gedrag van bezoekers ook inzichtelijk is welke bannerposities het meest waardevol zijn en deze informatie richting adverteerders kan worden verstrekt.

Het resultaat

Vastgoedjournaal wordt maandelijks 125.000 keer bezocht door professionals uit het vakgebied. Met 2.500 abonnees en mooie groeipercentages groeit Vastgoedjournaal ieder jaar stevig door in zowel bezoekersaantallen, abonnees als jaaromzet. Met de continue doorontwikkeling van het achterliggende platform is Vastgoedjournaal er ook komende jaren van verzekerd dat het voorop blijft lopen qua mogelijkheden en haar positie als toonaangevend (online) medium verder kan uitbouwen.

John Kerkhoven: "Dankzij onze prettige samenwerking met WebConcern kunnen we ons richten op de groei van onze organisatie, op het maken van content en organiseren van evenementen. Het team van WebConcern levert meer dan je verwacht. Ze denken mee, zijn altijd bereikbaar en zorgen er voor dat we een state-of-the-art website en alle benodigde tools hebben om een maximaal bereik, impact en conversie te behalen."

John Kerkhoven

Ben jij ons volgende succesverhaal?

Kom met ons in contact voor een gratis consult.

Rick Langedijk

Rick Langedijk

Neem contact op